Інгредієнти «стандартного набору»
— Пані Наталю, історія України (та й уся світова історія) настільки захаращена стереотипами і міфами, що дуже важко об'єктивно сприймати конкретні події, досліджуючи історичне минуле. Звідки беруться ті стереотипи і як з ними боротися?— Якщо до коріння історичної міфотворчості докопатися, то головна проблема — в шкільному підручнику, а саме в тому образі, який навіюється дитині тоді, коли вона сприймає все як істину, бо ще не здатна до критичного аналізу.
Недаремно Бісмарк після франко-прусської війни 1870—1871 рр. зауважив, що її виграла не так прусська армія, як прусський учитель історії. Тому що історія, створена в академічному середовищі на базі свідчень сучасників, які теж сприймали події крізь призму певних стереотипів, простує далі в маси через школи й нескінченну мультиплікацію — на художньому полотні, у белетристичному чи популярному тексті... І потроху викладене перетворюється на «істину»: усі вірять, що було саме так.
Велика частка стереотипів і міфів сформувалася в XIX ст., на яке припадає бурхливий спалах націєтворення. А на чому творяться нації? На відокремленні себе від інших: треба провести межу й показати, які ми були герої або які ми були нещасні. Націєтворчий фермент мав об'єднати людей певної групи і переконати, що ми спільного роду, однієї крові, ми на цій (нашій!) території споконвіку хазяї, а десь поруч живе злий загарбник, який спить і бачить, як би нашу землю завоювати. Це стандартний набір для формування національного міфу, без якого не створити нації.
Відповідна процедура осмислення того, що відбувалося в XVII ст., коли точилися війни між Річчю Посполитою і козацькими силами, була використана для українського націєтворення. То була найяскравіша, героїчна сторінка нашої історії. І український національний міф будувався як суто антипольський. При цьому він знать не знав, що таке Київська Русь, ніколи не претендував на неї (це ми нині починаємо повертати її собі) і досить індиферентно ставився до російської присутності в Україні.
Якщо український міф будувався на антипольській основі, то польський — на антиросійській. Наприкінці XVIII ст. Річ Посполита була поділена її «добрими сусідами» на три частини, причому Російська імперія дуже сильно розхитала її впродовж цього століття, а головним ініціатором розподілу була Катерина II. Держава перестала існувати. Спогади про неї ятрили серце поляків і призводили до цілої низки повстань. Мала бути оця складова: вони забрали у нас наше.
«Нам відводилася роль не головного ворога, але роль чужого»
— Яку саме роль, на вашу думку, відводив українцям польський міф?— Хоча ідентичність польська будувалася як антиросійська, але спиралася вона на власне славне минуле, а найславніші сторінки в нього було вписано, знову ж таки, упродовж XVII ст. «Наше все» для Польщі у XIX ст. при спорудженні цього міфу — це війни з козаками, це війни з татарами на українській території і це так званий Потоп (шведський наступ 1655 р., війна, що тривала до 1657-го). Усі ці події знайшли дуже яскравих майстрів слова, насамперед Сенкевича — автора добре знаної трилогії, присвяченої оцим сюжетам, на яких формувався й міцнів польський національний міф. Якщо остаточно розставити всі акценти, нам у цьому міфові відведено роль не головного ворога, але того чужого, який підштовхнув до катастрофи польської.
У XX ст. і далі обидва міфи — польський і український — функціонують специфічно. З польського боку частіше лунають заклики до братерства, з українського — набагато рідше. Тому що в Польщі шкільний підручник з історії почали переробляти, підручник для вищих навчальних закладів і дослідницьку літературу вже радикально змінили. Тоді як в Україні шкільний підручник залишився по суті таким, яким був десь наприкінці XIX ст., і вузівська історія така сама агресивна. Ну а дослідницькою продукцією мало хто, окрім фахівців, цікавиться.
Між ким вбила клин Берестейська унія?
— З багатьох причин складно об'єктивно оцінити значення певних історичних подій. У «Нарисі з історії України» ви зазначаєте, що Люблінська унія 1569 р. спричинила консолідаційні процеси. Утім вона асоціюється з початком конфесійного розколу на наших теренах, який призвів до унії Берестейської й до створення греко-католицької церкви. У чому ж тоді позитив?— Люблінська унія сформувала умови для об'єднання українців, які мешкали на різних територіях. До того одна половина теперішньої України була в одній державі, друга — в іншій, а відтак уся її територія увійшла до складу Польського королівства — однієї зі складових Речі Посполитої як федеративної держави. Що ж до конфесій, то в період укладання унії спостерігався неймовірний розгул протестантських течій; тоді людина три-чотири рази за життя могла віру змінити, шукаючи, де їй краще.
— Але ж ви не станете заперечувати, що підписана пізніше у Бересті релігійна унія аж ніяк не сприяла консолідації суспільства, а навпаки — стала «точкою розводу» українців і поляків, вбивши клин між двома народами?
— Насправді вона вбила клин між українцями — і українцями. До чого тут поляки? Це теж стереотип, закладений шкільними підручниками. Хоча частина з них уже призвичаїлась до думки, що уніат — це не лайка. А деякі вузівські і до думки, що єзуїт — також не лайка.
Ієрархи тодішньої польської католицької церкви загалом дуже неприхильно ставилися до ідеї унії. З тодішніх католицьких єпископів її схвалювали лише київський і волинський. А з-поміж чернечих орденів католицької церкви унію дуже обережно підтримали єзуїти — далеко не відразу і далеко не всі.
Отже, Берестейська унія вбила клин між тими українцями, які визнали нову церкву — поєднання з Римом, — і тими, хто не визнав. Вони між собою, звичайно, дуже чубилися... Але це сприяло виведенню спільноти української з напівсонного стану. То був сильний інтелектуальний вибух, який став початком нової української нації.
Чи причетний Казимир Великий до зародження ворожнечі?
— Шукаючи витоків польсько-українських конфліктів, певна частина вітчизняних істориків заглиблюються у часи Казимира Великого, називаючи його «хрещеним батьком взаємної ворожнечі». Чи мають сенс такі глибинні «розкопки»?— Це той випадок, коли, говорячи російською, «простота хуже воровства». До чого тут Казимир Великий? Поділ Галицько-Волинського князівства і війни другої половини XIV ст. за нього не можна розглядати в категоріях державотворчих, націєтворчих або національно-визвольних процесів. Не забувайте: це круте Середньовіччя. Тодішні держави — патримоніальні монархії, і всі питання вирішуються на базі спадкового права і на основі «перепливання» однієї території в іншу.
Скінчилася династія Романовичів, і на територію почали претендувати сусіди — Угорщина, Польське королівство і Литовське князівство, — обґрунтовуючи свої права кожен по-своєму; там не йшлося про загарбання в новітньому сенсі слова. Півстоліття ділили ту галицьку спадщину, і врешті-решт вона поділилася так, як поділилася... Це цілком нормальна ситуація для європейської історії XIV ст. Подивіться, що там робилося, які династичні війни тривали, як химерно території перепливали одна в одну, як вони ліпилися в майбутні держави...
Проблема в тому, що на Заході, зокрема і в Польщі, історію країни викладають в контексті всесвітньої історії, тобто власний історичний сюжет вмонтовується в загальний. Тоді в молодої людини виробляється широкий світогляд. В Україні ж продовжується оцей ізоляціонізм, коли історія держави викладається окремо, а всесвітня — окремо. І тоді виходять величезні нестиковки, бо вони на різних принципах викладаються. Всесвітня історія розповідає одне, а історія України — зовсім інше, завчено повторюючи купу тих самих стереотипів і анахронізмів (багато які з них залишилися ще з радянських часів), коли події Середньовіччя розглядаються так, ніби все це відбувалося сьогодні.
А щодо тих колег, які намагаються шукати коріння, наприклад, волинських подій 1943—1944-го, заглиблюючись у часи Казимира III, я відповім так. Лукіан ще в II ст. казав, що коли історик пише свою працю, він повинен забути, де його батьківщина і хто його володар. Декларацій таких в усі часи виголошувалося чимало, але саме після Другої світової війни стало якоюсь нормою професійної етики не бути втягнутим у політичні «розборки». На жаль, сьогодні часто відбувається інакше — історики обслуговують світогляд певної партії. Хоча деяких етичні норми все-таки утримують у певному коридорі професійності.
Елена ВАВИЛОВА
Данная статья вышла в выпуске №24 (465) 12 - 18 июня 2009 г.
http://2000.net.ua/2000/svoboda-slova/pamjat/46596
http://2000.net.ua/2000/svoboda-slova/pamjat/46596
Немає коментарів:
Дописати коментар